Ledscherp.nl scoort een 9.3/10 in 2838 klantenreviews

Wat je moet weten over Lithium Ion accu's

Het klinkt allemaal vanzelfsprekend. De batterij is leeg, even een lader erbij pakken en hoppa, een paar uur later is de accu vol. Handig! Snel, milieuvriendelijk, kostenefficiënt en duurzaam. In 9 van de 10 gevallen hoef je niet naar je batterijen om te kijken en zijn ze na een nachtje slapen weer vol. Bij Lithium-Ion accu's gaat dit helaas niet altijd op en zul je zeer goed op moeten letten. Want een Li-on accu kan bij verkeerd gebruik zéér gevaarlijk zijn.

Wat is een Lithium-Ion accu?

Een Lithium-Ion accu is een batterij waarbij de Ionen van de batterij verschuiven van de negatieve electrode, naar de positieve electrode, en andersom. Lithium-Ion batterijen zijn tegenwoordig een veelgebruikte accu in consumentenelektronica, de meest gebruikte batterij in telefoons, mp3 spelers en overige draagbare apparatuur. Lithium-ion batterijen hebben een zeer hoge energiedichtheid, geen geheugen effect en hebben een geringe zelfontlading.

Eigenschappen

De spanning van een enkele batterijcel staat meestal vastgezet op 3.6 of 3.7 volt. Dit noemen we de nominale spanning. Echter kan de daadwerkelijke spanning tijdens het gebruik variëren van 2.4 tot 4.2 volt. Wanneer de spanning onder de 2.4 volt komt, gaat de cel kapot. De cel is te diep ontladen en onherstelbaar beschadigd. Daarom wordt vaak een veiligheidsspanning van 3 volt aangehouden. Als de cel tot dit voltage wordt ontladen is er niets aan de hand. Het opladen van een Li-Ion accu duurt doorgaans 3 uur. Staar je niet blind op snelladers voor deze batterijen, praktijktests hebben aangetoond dat er 3 uur nodig is totdat een accu volledig is opgeladen.

Wat zijn in het kort de voordelen van een Li-Ion accu:

  • Zeer hoge energiedichtheid
  • Geringe zelfontlading
  • Geen geheugeneffect
  • Hoog vermogen, lange levensduur

Wat zijn in het kort de nadelen:

  • Relatief duur in aanschaf
  • Gevaarlijk bij verkeerd gebruik
  • "Unprotected" accu's moeten continu gecontroleerd worden

Wat is een 18650 accu?

Zoals je in onze webshop kunt zien, verkopen wij zogenaamde 18650 accu's. Deze accu's zitten in een groot aantal zaklampen, waaronder die van Led Lenser, Nitecore, Olight en Fenix. Een 18650 accu is een Li-Ion batterij die 18mm breed is, 65 mm lang en de '0' staat voor zijn cylindrische vorm. 18650 batterijen kun je terugvinden in accupacks van laptops bijvoorbeeld. Ook zie je ze tegenwoordig veel in elektronische sigaretten. Aangezien deze batterijen veel toegepast worden in zaklampen is het noodzaak om even stil te staan bij het laad en ontlaad proces van zo'n accu.

Een Li-Ion 18650 opladen

Niets zo vervelend als een lege accu op het moment wanneer je hem nodig hebt. Daarom is het zaak om met volle batterijen op stap te gaan. Maar hoe kun je dat nu het beste doen?

Zoals eerder vermeld, mag een Li-Ion accu nooit meer dan 4.2 volt opgeladen worden. Gebeurt dit wel, dan begint de batterij te 'stressen' en kan in het ergste geval in brand vliegen met alle gevolgen van dien. Gebruik daarom altijd 'protected' 18650 accu's in je zaklamp. Deze batterijen hebben een speciaal beschermingscircuit, dat er voor zorgt dat de batterij niet verder oplaadt dan de maximale 4.2 Volt. Tevens zorgt dit circuit ervoor dat je batterij ook niet te diep ontladen wordt. Wordt de spanning van 3 volt bereikt (een spanning waarbij de meeste batterijen ophouden met functioneren) dan zorgt het beschermingscircuit ervoor dat de batterij niet te diep ontladen wordt tot een minimum van 2.7 volt.

Bij het opladen is het belangrijk dat u de juiste laders gebruikt. In onze webshop vindt je verschillende opladers die geschikt zijn voor deze accu's. Merken als Nitecore, XTAR, Olight en Fenix bieden hoogwaardige laders aan. Vermijd de 'no-names' zoals Ultrafire en andere merken die eindigen op FIRE. Deze laders zijn minder veilig en hebben ruimere marges om te laden.Tegenwoordig kunnen veel Li-Ion laders ook al NiMH batterijen opladen, dit zijn de 'normale' AA batterijen bijvoorbeeld.

Echter, ondanks deze beveiligingen kan nooit 100% garantie gegeven worden op een veilige laadcyclus. Blijf daarom altijd aanwezig bij de oplader en hou de spanning in de gaten met bijvoorbeeld een multimeter. Wij raden je ook aan om niet 's nachts de accu's te laden. Dat geldt eigenlijk voor elke accu. Better safe than sorry.

Li-Ion cellen oxideren van binnenuit, of je ze nu gebruikt of niet. De oxidatie graad is het zwaarst wanneer de batterijen volledig geladen zijn, of volledig ontladen. Daarnaast neemt oxidatie toe bij een verhoogde temperatuur. Probeer de batterijen dan ook altijd op te laden bij kamertemperatuur.

Levensduur

Gemiddeld genomen hebben Li-Ion batterijen een levensduur van 3 jaar. De levensduur van een accu begint al af te nemen op het moment dat de batterij de fabriek verlaat.

Zoals al eerder vermeldt, hebben Li-Ion batterijen een minimale zelfontlading. Je zou dus gerust je volle accu's weg kunnen leggen en een paar maanden later weer kunnen gebruiken. Je hebt dan nog nagenoeg de volledige capaciteit beschikbaar. Hoewel, hoe voller de batterij wordt weggelegd, hoe sneller de batterij van binnen begint te oxideren en dus de levensduur afneemt. Wanneer je de accu's een langere tijd niet gebruikt, leg ze dan weg terwijl er nog zo'n 60-70% capaciteit in zit. Dit is ongeveer 3.7 volt.

Kort gezegd: de levensduur van de accu is afhankelijk van de mate van laden en ontladen. Verschillende tests wijzen uit dat wanneer een Li-Ion accu volledig wordt opgeladen tot 4.2 volt, het aantal laadcycli rond de 500 ligt. Wanneer de accu tot slechts 90% wordt opgeladen (gelijk aan 4.1 Volt) zijn er ruim 1000 laadcycli haalbaar. Het is dus niet geheel onverstandig om de accu met een multimeter na te meten.

22 gedachten over “Wat je moet weten over Lithium Ion accu's”

  • Raaijmakers B.P.B. 4 oktober 2015 om 03:05

    Uw advies: "Het is dus niet geheel onverstandig om de accu met een multimeter na te meten". Heeft geen enkele zin, daar de multimeter altijd het voltage van de batterij opgeeft, tenzij de batterij onder spanning staat, hetgeen een heel andere uitslag geeft.

    Groeten van Ben uit Eindhoven.

    Reageren
    • Dag Ben,

      bedankt voor je bericht! Wat jij bedoelt is het fenomeen 'klemspanning' en 'bronspanning'. Uiteraard is het zo dat wanneer je een accu gaat belasten, de spanning zal dalen. Wanneer je de belasting wegneemt stijgt de spanning weer. Indien je dus een multimeter gebruikt om te accu na te meten, doe je dat waarschijnlijk wanneer de batterij niet belast wordt. In theorie zou je dus een vertekend beeld kunnen krijgen. Wat we echter met dit artikel willen aangeven is dat men zeer voorzichtig moet zijn met het gebruik van Li-Ion cellen. Een stukje bewustwording willen we de lezer van dit artikel meegeven.

      De informatie die in dit artikel staat ontstijgt op iedere manier al de informatievoorziening van de fabrikanten en leveranciers. De reden dat we dit artikel ook hebben geschreven is omdat we merken dat er meer slechte accu's in omloop zijn dan goede. Hiermee doelen we op 'unprotected' batterijen die men voor 4 euro op Ebay kan kopen.

      De artikelen die op onze site staan zijn allemaal veilig in het gebruik. Dit geldt voor de laders en ook voor de accu's. Waarschijnlijk zijn er slechts een handjevol klanten die daadwerkelijk de accu's nameten maar het grootste aantal klanten vertrouwd blindelings op de materialen die ze aangeschaft hebben. En dáár zit nu de clou, want heel veel spullen die in omloop zijn deugen niet.

      Met vriendelijke groet,
      Roy - Ledscherp.nl

      Reageren
  • Raaijmakers B.P.B. 5 oktober 2015 om 05:38

    Op uw afdeling batterijladers maakt u de opmerking, dat de lader mooi tot 4.20 volt laadt zodat u het maximum aan cycles behaalt. Mooi niet! Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat laden tot 90 % het opgegeven aantal cycles met tenminste 30% zal verhogen. Groeten van Ben uit Eindhoven

    Reageren
    • Dag Ben,

      bedankt voor wederom een reactie op ons artikel. Inderdaad hebben onderzoeken aangetoond dat batterijen het langst meegaan als je ze tot 90% laadt. Dit houdt wel in dat je ook minder runtime hebt en dat je sneller bij moet laden. Immers, als ik een benzinetank van een auto maar 90% vol tank, dan rijd ik ook zuiniger omdat ik minder gewicht aan brandstof meeneem. Echter, is mijn actieradius een stuk lager. Het zijn concessies wat je in theorie zal moeten doen.

      De laders die wij verkopen zijn allemaal veilig in het gebruik en werken volgens het CC/CV protocol. De accu's worden tot maximaal 4,20 volt geladen en dat is een 100% veilige marge. Ga je hierboven, dan wordt het gevaarlijk. Er zijn naar mijn weten geen consumentenladers in omloop die tot 10% onder de 4,20 volt laden (dat is een waarde tussen 4,00 en 4,10) en daarom geven we in het artikel ook aan dat we met 4,20 volt de maximale veilige en vooral meest efficiënte waarde (die haalbaar is voor de consument) bereiken.

      Met vriendelijke groet,
      Roy - Ledscherp.nl

      Reageren
  • Raaijmakers B.P.B. 5 oktober 2015 om 14:52

    Geachte Heer, Uw reactie op mijn stelling t.z. batterijen 90%, is absoluut terecht, mijn stelling heeft dan ook meer betrekking op mijn voorkeur voor meer laadcycles omdat ik altijd een reserve 18650 bij heb. En ja, op sites als Ali-express en Baba wordt de meest lachwekkende batterij troep verkocht die ik ooit gezien heb. Uw waarschuwing terzake zou best mogen bestaan uit een extra blad op Uw site waar dieper ingegaan wordt op de vele valkuilen op accu en lader gebied.
    Groeten v Ben uit Eindhoven.

    Reageren
    • Dag Ben,

      bedankt voor je reactie! Wij proberen er al zo diep mogelijk in te duiken maar het is moeilijk om hierin het overzicht te bewaren en bewaken. Wij bieden de mogelijkheid om bij veel van onze lampen een accu bij te kopen, dit zijn dan de goede kwaliteit accu's. Hiermee proberen we al een hoop te ondervangen.

      Nogmaals dank voor het meedenken, we gaan er mee aan de slag!

      Met vriendelijke groet,
      Roy - Ledscherp.nl

      Reageren
  • Boy van Minderhout 20 oktober 2016 om 23:04

    Beste technici van ledscherp.nl,

    opzoek naar het antwoord op een vraagstuk m.b.t het laden lithium cellen kwam ik uit op jullie site. Hopelijk kunnen jullie helpen.

    Ik heb 8 cellen. 2 packs van 4 stuks. Het gaat om lithium accu's uit een scooter. Ik wil deze 2 packs parallel schakelen en gebruiken om een mobiele 12v installatie van stroom te voorzien. Het is de bedoeling dat de accu's op locatie (in het veld) geladen worden (of in conditie worden gehouden) door een 100watt solar paneel. Dat paneel levert max 15 volt.

    Kan dat zomaar? Ik begrijp uit de info op deze site dat ik met 15 volt geen 90 of 100% kan laden. Dat zie ik niet als een probleem. Een beveiliging tegen te diep ontladen moet ik nog even bekijken. Mijn vraag is meer of ik zomaar met een zonnepaneel kan gaan laden. Deze panelen worden doorgaans gebruikt voor het laden van 12 volt "huishoud accu's" in campers e.d.

    Ik ben benieuwd naar jullie reactie.

    Met vriendelijke groet,
    Boy van Minderhout - Venlo

    Reactie ledscherp.nl: Beste Boy, bedankt voor je vraag! Ik zou dit niet zomaar zonder meer proberen. De problemen gaan al ontstaan bij het laden van een pack. Je geeft aan dat deze uit 4 cellen bestaan die wellicht in serie geschakeld zijn. Belangrijk bij het laden van meerdere accu's tegelijk is dat deze gebalanceerd worden geladen. Je hebt dan een zogenaamde 'balancer' nodig welke iedere batterijen individueel kan bijsturen. Indien je dit niet hebt, ontstaat er een instabiel batterijpack met alle gevolgen van dien.

    Daarnaast moet je Li-Ion accu's volgens een bepaald protocol laden, namelijk het CCCV protocol. Dit staat voor 'constant current, constant voltage'. Het komt er kort gezegd op neer dat in het begin een Li-Ion accu met een hoge stroomsterkte wordt geladen. Hoe voller de accu raakt, hoe langzamer de lading uiteindelijk verloopt. Een zonnepaneel heeft deze functionaliteit niet en het zit ook niet ingebouwd in je accupack.

    Om deze redenen zou ik het niet adviseren en proberen.

    Met vriendelijke groet,
    Roy van ledscherp.nl

    Reageren
  • Reg van Dommelen 30 november 2016 om 09:46

    Hoe zit het met de LiFePO4 accu? Ik heb die op mijn fiets in gebruik. Prismatische cellen, 12 stuks in serie (met BMS) en 2x5Amp parallel. Volgeladen geven ze een spanning (zonder belasting!) aan van bijna 43.6 volt, onder belasting een spanning van circa 40 volt. Bij welke spanning kan ik deze bij koude 'swinters laten overwinteren?

    Reactie ledscherp.nl: Beste Reg, hoe dat bij fietsaccu's zit is ons niet helemaal bekend. Bij Li-Ion accu's is het zo dat je deze het beste kunt bewaren als ze vol zijn, of nagenoeg vol. Dat zou bij LiFeP04 wellicht hetzelfde kunnen zijn. In ieder niet leeg weg zetten!

    Reageren
  • Ik ben het niet eens met uw stelling dat Li-ion het beste vol bewaard kunnen worden.
    Worden deze cellen langere tijd niet gebruikt, dan kan je die het beste op 50 tot 60% opladen en op een koele plaats bewaren.

    Reageren
  • Om mijn dure li ion cel te beschermen heb ik twee simpele diodes in serie met de voeding gezet, de laadspanning komt dan nooit boven de 4,06 volt. Een kan ook, de laadspanning is dan 4,14

    Reageren
  • Beste Vliegenderob, wanneer je cel is opgeladen is de laadstroom 0 mA. De spanning over een diode waar geen stroom doorvloeit bedraagt 0 Volt. Je kan je diode(s) dus net zo goed weglaten.

    Reageren
  • Ik vraag me af waarom er bij het laden van Li-ion cellen (bijvoorbeeld met de akkumaster c5) een max van 8 cellen is toegestaan. Is een groep van 10 18650 cellen paralel met gelijk voltage (en A en en interne weerstand?) dan weer als een nieuwe cel te beschouwen?

    Reageren
    • Roy van Ledscherp.nl 13 maart 2018 om 13:44

      Goedendag, hier kunnen we geen direct antwoord opgeven. Wij zijn geen batterijspecialisten op dit specifieke vlak. Wij kennen de Akkumaster C5 niet dus een diepte-antwoord kan ik helaas niet geven.

      Reageren
  • is een Li-on 12V accu altijd toe te passen op een motorfiets ivm geschiktheid dynamo

    Reageren
    • Roy van Ledscherp.nl 3 mei 2018 om 12:32

      Dag Theo,

      nee, dit zou ik nooit aanraden. Li-Ion heeft namelijk een ander laadprotocol nodig en daar zijn dynamo's voor 'normale' accu's niet voor geschikt.

      Reageren
  • goeie dag ik heb zelf de 18650 batterijen.
    met een externe oplader nu is mijn vraag moet die op 3,7v opladen of op 4,2v mij hebben ze aangeraden op 3,7v maar zo komen ze nooit vol als ik ze wil gebruiken

    Gr

    Reageren
    • Roy van Ledscherp.nl 18 juli 2018 om 11:36

      Degene die je dit heeft aangeraden moet zijn huiswerk beter doen! Een 18650 accu (mits deze Lithiun Ion is) heeft inderdaad een nominale spanning van 3,6 of 3,7 volt. Dat is de spanning als je hem nieuw koopt. Echter is de werkspanning tussen de 2,7 en 4,2 volt. Dat houdt in: de accu mag maximaal tot 2,7 volt leeg getrokken worden en opgeladen worden tot 4,20 volt.


      Dus, de instelling op je lader moet zijn 4,20 volt. 3,7 volt instelling moet je niet gebruiken (wellicht is dit 3,8 volt) omdat dit voltage hoort bij andere chemische samenstellingen.


      In het kort:


      - Check of je accu Lithium Ion is

      - Lader instellen op 4,20 volt


      Ik ben wel even benieuwd naar het merk en type van de accu en lader. Als ik dat weet kan ik je nog beter adviseren.

      Reageren
  • Ik heb een tribike EGO2 gekocht bij een dealer.Een demo van 11 maanden met 17km op de teller.Panasonic Lithium Ion accu.60V26Ah.Ik heb problemen met het opladen.Gebruik de officiele oplader,deze geeft na ong.3uur groen licht maar op het dashboard 0%opgeladen.Kan de accu beschadigd zijn door te gering gebruik?
    Bij voorbaat hartelijk dank voor uw antwoord
    D.Visser

    Reageren
    • Roy van Ledscherp.nl 18 juli 2018 om 11:31

      Goedemorgen,

      bedankt voor het plaatsen van je reactie. Vermoedelijk is je accu te lang niet opgeladen.

      Wij zien dit bij zaklampen ook wel eens gebeuren. Een lithium ion cel (enkele cel) heeft een werkspanning van 4,2 tot 2,6 volt ongeveer. Komt de accu daar onder, dan raakt deze beschadigd. Het aantal laadcycli gaat drastisch naar beneden en daarnaast ontstaat het risico van explosiegevaar als een accu wordt geladen welke te ver is ontladen.

      Om te voorkomen dat je beschadigde cellen kunt laden, wordt de accu voorzien van een PCB of BMS. Een systeem dat de spanning in de gaten houdt. Gaat je spanning te ver omlaag, dan blokkeert de PCB de in en uitgaande stroom. Je meet dan 0 volt op de accu (ook al zit er nog stroom in, de PCB blokkeert dus alles).

      Ik heb het idee dat dit aan de hand zou kunnen zijn. Het klinkt wel heel aannemelijk, zeker gezien de historie (stilstand voor 11 maanden).

      Het kan ook zijn dat er een ander probleem is, maar met 17 km op de teller is er geen sprake van noemenswaardige slijtage, wel van verzuim van opladen van de accu.

      Succes en ik hoop dat je hiermee verder kunt.

      Reageren
  • johan ruysschaert 4 juli 2018 om 19:54

    Ik heb mij gewaagd om een lithium - ion pack(36V-13Ah) voor een elektrische fiets van flyer te demonteren omdat ik hoopte er standaardbatterijen in te vinden en deze dan te vervangen.(een 60stuk in groepen van 12x5) Helaas, na veel gesukkel de batterijen vrijgekregen, maar nergens een typenummer. Nu meet ik een U=4V en 13A(met ampèremeter in serie.Hoe bepaal ik nu de benodigde capaciteit per cel

    Reageren
    • Roy van Ledscherp.nl 18 juli 2018 om 11:22

      Ik kan dit zelf ook lastig beoordelen want ik weet niet hoeveel cellen je kunt zien. Het feit dat je 4 volt meet maar wel 13A impliceert dat we te maken hebben met een groep welke in parallel geschakeld is. Een Li-Ion cel heeft namelijk een nominale spanning van 3,7 / 3,6 volt en is opgeladen maximaal 4.2 volt.

      Kan het kloppen dat je 10 van dit soort groepen hebt? Dat zou namelijk logisch zijn, omdat je batterij pack 36 volt is. 36 / 3,6 = 10. Deze 10 groepen met cellen staan dan in serie en per groep staan de accu's parallel gekoppeld. Als ik 13A deel door 5 cellen kom ik op 2600 mAh per cel, en dat kan heel logisch zijn.

      Nogmaals, het zijn maar aannames, om dat ik het batterypack niet gezien heb en het mij niet duidelijk is wat je hebt aangetroffen.

      Daarnaast raad ik af om fietsaccu's zelf te gaan modificeren, want je dient onbeschermde cellen te gebruiken (en niet die op Aliexpress!) omdat je accu beschikt over een BMS welke de balans in stand houdt van je accu. Als hier iets niet goed gaat raakt je accu onherstelbaar beschadigd

      Reageren
  • Hallo,

    Ik heb 2 goede gezonde "blanco" 26650 Li-ion accu's gered uit een "dode" baterypack 8,4V - 20000mAh :

    https://nl.aliexpress.com/item/26650-Accu-Voor-Fiets-Licht-20000-mah-4x26650-Oplaadbare-Li-Power-Voor-Led-Fiets-Koplamp-Fietsen/32885859109.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.64694c4daVyo1f

    Ik ga er van uit dat het 4 accu's zijn van 3,7 tot 4,2V en 10000mAh gezien de manier waarop ze aangesloten zaten. Zie schema: https://coendalini.stackstorage.com/s/bIQkRxGxPMfaylm

    - Kan ik zoals in het gegeven schema 2 batterrijen weg laten?
    - Kan ik die losse accu's (zonder regelaar) laden met deze Digicharger ? :
    https://www.ledscherp.nl/nitecore-d2-digicharger

    Hartelijke groet!

    Reageren
Geef een reactie